Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Monday, August 17, 2009



Komposer terkenal Norzaini Mohd atau lebih dikenali dengan panggilan Awang BPR ingin membantu industri muzik di Sabah. Hasrat itu dinyatakan kepada saya semasa kunjungan singkatnya di Kota Belud baru-baru ini.

Awang yang terkenal dengan lagu ciptaannya ‘Luka dilukai’ nyanyian Shima, ‘Umpama Mimpi dalam Mimpi’ ( Dramasutra) dan ‘Patahnya SayapMalam(Kumpulan Massa). Beliau yang sempat bermalam selama dua hari di sini kagum dengan keunikan Kota Belud dan menurutnya daerah ini telah ada jenama.

“Saya difahamkan, ramai anak muda yang berbakat besar dalam seni muzik tetapi tidak sampai ke mana. Saya ingin berkongsi pengalaman dan membantu mereka untuk maju dalam bidang ini”, katanya.

Beliau amat kagum dengan keunikan budaya pelbagai etnik di Sabah serta ingin memanfaatkan rentak muzik setiap etnik untuk diperkenalkan di seluruh Malaysia.

”Saya sungguh tertarik dengan melodi lagu setiap suku kaum di Sabah. Irama sumazau dapat diterima di negeri-negeri lain di Malaysia asalkan senikatanya dimelayukan sepenuhnya. Selain itu, saya ingin mengkaji dan mengumpul irama muzik tradisional semua suku kaum di Kota Belud demi mengintegerasikan industri muzik di Malaysia”, katanya.


" Di sini tenang dan damai.Saya cukup selesa di sini ",katanya yang sempat meninjau kampung kimo-kimo. Selepas ini,beliau menyatakan hasratnya untuk kerap ke Kota Belud selepas mendapat suatu ketenangan dan inspirasi buatnya untuk terus berkarya menulis lirik lagu.

Gambar kami seperti di atas dirakam di KB sebelum beliau dihantar ke lapangan terbang antarabangsa Kota Kinabalu. Saya amat kagum dengan semangat juangnya dalam seni apatah lagi untuk mengintegerasikan seni di mana memilih Kota Belud sebagai tempat peranginannya untuk mencari ketenangan dan sumber inspirasi. Mungkinkah "Aku Hanya Serangga(ii)" bakal dihasilkan selepas balik dari Kota Belud. sama-sama kita tunggu.

1 Comment:

  1. Anonymous said...
    mcm mna ni?..

Post a Comment