Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Sunday, August 16, 2009

GAMBAR DI ATAS:
Datuk Masidi sedang meneliti hasil kerja murid-murid KRK sambil diperhatikan oleh Timbalan Pengarah Pelajaran Sabah,Hj.Muhiddin Yusin.

August 15, 2009 19:05 PM

Sabah Perlu Lebih Banyak KRK Di Sekolah Luar Bandar

KOTA BELUD, 15 Ogos (Bernama) -- Sabah memerlukan lebih banyak Kelas Rancangan Khas (KRK) terutamanya di sekolah luar bandar, kata Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Negeri Datuk Masidi Manjun.

Katanya, kelas khas itu, yang diwujudkan sebagai alternatif kepada pelajar sekolah rendah yang cemerlang tetapi tidak berpeluang meneruskan persekolahan di sekolah berasrama penuh, mampu memberi harapan kepada pelajar berkenaan untuk meneruskan kecemerlangan.
"KRK hanya dapat dilaksanakan di Sabah pada tahun ini walaupun penubuhannya dilaksanakan sejak 1970 lagi," katanya pada majlis pelancaran KRK peringkat negeri di Dewan Pekan Kota Belud II di sini, Sabtu.
Dalam pada itu, Masidi, yang juga Exco pelajaran negeri, meminta pengurusan KRK agar mengambil aspek lain dalam usaha memperkasakan KRK di luar bandar, termasuk penyediaan kemudahan yang kondusif bagi pembelajaran pelajar.
Sementara itu Timbalan Pengarah Pelajaran Sabah Muhiddin Yusin berkata sebanyak lapan buah sekolah dipilih pada tahun ini sebagai projek rintis KRK.
Katanya pelajar yang layak memohon KRK mestilah memperoleh sekurang-sekurangnya 4A 1B atau 4A 1C atau 3A 2B dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).-- BERNAMA

0 Comments:

Post a Comment