Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Tuesday, September 1, 2009

Pagi tadi saya bersiar-siar ke Pekan Kota Belud untuk meninjau suasana merdeka. Umum mengetahui bahawa hari ini cuti sempena memperingati kemerdekaan. Tapi yang saya rasai ialah suasana kesesakan di pekan KB. Tak ada sebarang program pun. Yang ada hanyalah manusia yang melepak dan buang masa sementara menunggu mentari terbenam. Dalam kebosanan,di saat hendak pulang,tiba-tiba saya bertemu dengan kawan lama. Agak lama juga kami tak bertemu dengannya. Apa yang menariknya dalam perbualan kami,dia bertanya:

"Kamu tak berminat jadi pemimpin?"

"Taklah. Aku tak ada kemahiran memimpin", jelasku ringkas.

"Ala,senang aje.Takkan orang berebut-rebut nak jadi calon,jika tak senang. Saya bagi kamu pilihan jenis pemimpin apa kamu mahu?, syor kawan saya tu. Dia pun memberitahu jenis-jenis pemimpin yang mudah untuk dilaksanakan. Di antaranya ialah:

1. YBP ( Yang Berhormat Perayaan)-tugas YBP ini menurutnya ialah dijemput hadir untuk memeriahkan majlis-majlis yang dianjurkan oleh apa-apa badan/persatuan/kelab dan sebagainya. Tidak lama lagi perayaan akan menjelang tiba,YBP bersedialah untuk hadir dan berucap. Tapi perlu sumbangkan sedikit wang untuk menjayakan program itu.

"Apa susah gaji wakil rakyat di Sabah dah naik,mustahil juga tak boleh belanja",katanya.Saya pun angguk aje.

2. YBM (Yang Berhormat Merasmi)- "tugas ini paling senang. Kamu akan tambah glamour. Itu sebab ramai orang suka jadi wakil rakyat,berebut-rebut nak jadi calon. Apa tak seronoknya,kamu akan disambut dengan kompang,permaidani merah(jika acara besar) dan semua mata tertumpu ke arah wajahmu.Senangkan", sekali lagi aku mengangguk.

3. YBS (Yang Berhormat sponsour)"untuk merealisasi YBM,kamu kena minta atur program dan bagi sponsour sikit. Dalam seribu dua tu cukuplah. Tapi syarat,kamu yang rasmi. Sebagai pemimpin perlu ada sikap ABDS(Angkat Bakul Diri Sendiri).Senang kan?", sekali lagi aku mengangguk.

Dipendekkan cerita aku mohon diri untuk balik kerana banyak lagi perkara yang perlu disiapkan di rumah. Dalam perjalanan balik, aku berfikir,walau macamana senang pun jadi pemimpin,tapi yang pasti aku belum mampu memimpin diri sendiri. Memimpin keluarga pun aku terasa rumitnya. Aku biarkan persoalan itu hilang bersama angin sepoi-sepoi bahasa yang menyapa wajahku di kala aku sepi di bulan merdeka ini.

3 Comments:

  1. arryani said...
    Bukan sng nak pimpin orang..

    pimpin kena ke depan dan bukan kebelakang..

    Apepun, setiap org adalah pemimpin.
    mr1060 said...
    pemimpin tu boleh jadi 2 fasa iaitu "mimpin" dan "pemimpi"
    Tudung Duang said...
    Apa kan daya tiada sambutan di pekan KB..akibat penangan H1N1..Tapi syukurlah ada juga kita nampak kereta-kereta yang mengibarkan bendera. ok la tu...

    Bidang kepemimpinan ini, bermula dari diri sendiri, keluarga,adat, agama hinggalah ke bidang organisasi dan pemerintahan...

    Siapakah Pemimpin?
    Yang diberikan kepercayaan
    Yang diberikan kekuasaan
    Yang diberikan beban rakyat
    Yang diberikan tanggungjawab
    Yang diikat janji dan sumpah
    Yang dilimpahi petua amanah..

    Wassalam...

Post a Comment