Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Friday, October 23, 2009


PIBG: TANGUNGJAWAB DAN PERANAN DALAM PEMBANGUNAN PENDIDIKAN DAN MENANGANI GEJALA SOSIAL REMAJA

Penyampai: Musli Hj Oli B.Econs Hons (Univeriti Malaya) 1982, D.I.I.A (Western Australia Institute of Technology) 1985.


1.1 KONSEP PERKONGSIAN PINTAR

Konsep perkongisan pintar adalah antara tiga institusi penting dalam bidang pendidikan iaitu Sekolah, Ibubapa dan Masyarakat (School-Home-Community Partnership) atau ringkasnya SHC merupakan hubungan tiga dimensi yang bersifat tiga segi iaitu saling bergantungan antara nya.

Dalam pengukuhan system pendidikan di negara kita terdapat usaha mengukuhkan semula kerjasama antara tiga institusi yang disebutkan diatas. Ini berpunca daripada cabaran yang dihadapi berikutan ancaman-ancaman baru yang dibawa bersama era globalisasi dan dunia tanpa sempadan. Pengaruh media aternatif, pengaruh internet, yang membawa bersama anasir-anasir negative yang tidak ditapis.

1.1.1 Konsep Sekolah

Sekolah adalah bangunan. Bilik darjah. Asrama. Makmal. Bilik Guru. Guru Besar, Guru Displin, Guru-Guru, Pembantu Makmal, Warden, tukang masak, tukang Kebun, pengawal dan sebagainya termasuk dalam konsep Sekolah.

Pada asasnya Sekolah menyediakan kemudahan asas yang kondusif kepada murid-murid dan guru-guru dalam proses mendapatkan pendidikan.
Sekolah adalah agen perubahan dan merupakan institusi pendidikan yang memberi perkhidmatan yang paling rapat dan berpanjangan kepada setiap individu dalam masyarakat.

1.1.2 Konsep IbuBapa atau Rumah

Merujuk kepada kelakuan dan sikap ibubapa. Latar belakang social dan budaya masyarakat mempengaruhi cara membesar dan mendidik anak. Dikalangan masyarakat Sikh sebagai contoh tanggunjawab mendidik dan membesar anak adalah tanggungjawab keseluruhan dalam keluarga termasuk jiran tetangga dan kaum keluarga yang rapat.

Dalam masyarakat Sikh konsep Fardu Kifayah itu meliputi semua aspek kehidupan dalam masyarakat, seperti pendidikan sehinggalah kepada kemiskinan. Jika ada seorang anggota masyarakat Sikh terlibat dengan masalah social atau miskin maka seluruh anggota masyarakat itu berdosa.

Ibubapa adalah cermin dan menjadi guru dan pendidik pertama kepada anak-anak:
- Memberi kebebasan atau mengawal kebebasan
- Mesra atau tidak mesra dengan anak-anak
- Displin atau tidak
- Mengutamakan kecemerlangan atau mudah berpuashati
- Memberi hadiah
- Memberi pendidikan moral dan rohani
- Persediaan menghadapi zaman remaja
- Menghantar ke sekolah atau kenderaan awam


Ibubapa perlu sentiasa memerhati gerak geri anak-anak yang sedang bersekolah:

Berikut adalah tanda-tanda anak sedang menghadapi masalah displin di sekolah:

i. Lambat datang ke sekolah

ii. Tuang atau langsung tidak ke sekolah walaupun keluar dari rumah memakai uniform.


iii. Penyertaan dalam aktiviti sekolah. Sukan, ko kurikulum sekolah, program bestari dan lain-lain

iv. maklumat daripada rakan-rakan sekolah.

v. Penglibatan dengan geng-geng tertentu.


1.1.3 Konsep PIBG

PIBG adalah sebuah organisasi yang amat penting kepada institusi pendidikan rendah dan menengah. Pada zaman sekarang, fungsi dan tanggungjawab itu bertambah mencabar.
Peranan utama penubuhan PIBG untuk mengujudkan permuafakatan antara ibubapa dan guru-guru sekolah.
Kesefahaman dalam tugas bersama meningkat mutu pelajaran dan mengawal masalah displin di sekolah.
PIBG adalah wadah penghubung antara ibubapa, guru-guru dan sekolah serta masyarakat umumnya di kawasan itu.
PIBG boleh memainkan peranan lebih besar dengan mengujudkan tabung pendidikan yang bukan sekadar membantu sekolah tetapi juga mengadakan kem seperti “kem motivasi” dan “kem bina semangat”.
Kem bina semangat umpamanya amat penting kepada pelajar-pelajar yang menghadapi masalah displin.

SENARIO MASALAH DISPLIN PELAJAR DAN GEJALA SOSIAL REMAJA DI KOTA BELUD
Gejala social ditakrif sebagai perlakuan manusia yang terkeluar dari batas-batas normal yang diterima masyarakat, baik dari segi aspek agama, social serta norma-norma dan budaya masyarakat.
Saya pernah menonton video clip masalah gangsterism pelajar sekolah di Kota Belud tetapi statistic sebenarnya masalah displin dalam dan luar sekolah tidak ada.
Masalah social sesuatu yang merangkumi perlakuan negative anggota masyarakat yang tidak membantu atau membawa sebarang keuntungan kepada masyarakat.
Umumnya didaerah Kota Belud secara peratusan hanya 10 hingga 15% sahaja ibubapa yang ingin ambil tahu masalah pendidikan anak-anak mereka. Komuniti? Tiada survey tentang penglibatan komuniti selain pihak Polis, RELA, NGO, Agensi Dadah dll.


1.2 MATLAMAT PERKONGSIAN PINTAR

Memperhebatkan penyertaan ibubapa dan komuniti dalam proses pendidikan. Memahami peranan sekolah sebagai institusi social yang kompleks yang akan membentuk bukan sahaja tahap pendidikan tetapi juga values anak-anak dan individu.

Mencipta sentiment “sense of belonging” dan “sense of responsilility” bukan sahaja dikalangan murid-murid, guru-guru dan ibubapa tetapi juga seluruh masyarakat atau komuniti untuk mencapai “effectiveness, improvement dan changes”

Menginsafi bahawa:

i. Sekolah adalah institusi social yang tidak ujud bersendirian tetapi memerlukan kerjasama dan permuafakatan untuk mencapai matlamatnya.

ii. Sekolah sebagai institusi social yang kompleks perlu difahami masyarakat dengan menyertainya supaya tidak timbul keraguan dan salah faham.


iii. Cabaran-cabaran yang melanda masyarakat masa kini perlukan permuafakatan kesemua pihak dalam masyarakat sebagai pihak yang bertanggungjawab melalui konsep Fardu kifayah.




RUMUSAN

Konsep Perkongsian bijak akan melahirkan keadaan “win-win situation”.

Mengurang bebanan guru-guru. Ada guru displin yang menghadapi tekanan dipukul murid, kereta di dimusnah, bakar rumah guru. Senario seperti ini boleh mematahkan semangat guru.

Kerap mengadakan gotong royong untuk mengeratkan hubungan baik dan melenyapkan prasangka.

Program “parent touch”.

Idola dalam masyarakat sebagai ikon kepada pelajar dan masyarakat.

Menekan betapa pentingnya peranan ibu bapa dalam menangani masalah social remaja.

4 Comments:

  1. CT Farhana Wee said...
    Ceramah Musli Oli mengingatkan kita kepada kejayaan ayahnya mendidik beliau sehingga muncul pelajar terbaik Sabah dalam STPM pada 1970-an.
    Beliau juga bloggers hebat yang matang hujahnya biar sesekali dikecam bloggers anak kecil.
    Tahniah kepada kalian berdua.
    Siti Farhana Wee Abdullah said...
    Tahniah denakan Norawi dan Musli.

    Harap Denakan Musli telah menggunakan sebaiknya kelebihan beliau meraih status pelajar terbaik Sabah dalam peperiksan STPM pada 1970-an untuk memberi semangat kepada ibu bapa.
    Siti Farhana Wee Abdullah said...
    Salam abang Awie... jangan lupa baca blog Siti ya
    Jawatan Kosong said...
    Apa JawatanKosongKerjaKosong.com tawarkan?

    Terlalu banyak websites menyebarkan jawatan kosong, kerja kosong, jawatan kerajaan. Tetapi kebanyakkannya sudah lapuk dan tidak terkini. Ataupun anda terlambat untuk melihat iklan tersebut dan terlepas peluang.

    Jangan sia siakan potensi diri anda untuk mendapatkan pekerjaan terbaik. Daftarkan diri anda dengan JawatanKosongKerjaKosong.com. Kami akan menghantar iklan kekosongan pekerjaan dengan segera kepada anda. Update secepat mungkin kepada anda.


    Daftar Sekarang

Post a Comment