Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Thursday, November 19, 2009


Kecintaan Masyarakat Terhadap Bahasa Kebangsaan Perlu Dipupuk, Kata Musbah.

Kota Kinabalu : Persekitaran yang dapat mendorong penggunaan bahasa kebangsaan yang betul di tempat-tempat awam perlu diwujudkan, terutama di bandar-bandar.

Pembantu Menteri Pertanian dan Industri Makanan Datuk Haji Musbah Jamli menekankan perkara itu dalam pertemuannya dengan Zubaidi Abas, Pengarah DBP Cawangan Sabah yang membuat kunjungan hormat ke pejabat beliau baru-baru ini.

Pertemuan itu turut disertai Muziat Yusof,Pegawai Projek Peningkatan Citra Kebangsaan DBPCS.

Musbah berkata, paparan bahasa kebangsaan yang betul pada papan-papan iklan,kain rentang,dan premis perniagaan penting untuk memberikan citra bahasa kebangsaan yang baik dan masyarakat.

Katanya ini npenting bagi memberi sokongan terhadap usaha-usaha DBPCS terutama dalam pemaparan tulisan jawi pada papan tanda nama jalan yang dapat memupuk kesedaran dan kecintaan masyarakat terhadap warisan budaya bangsa.

Sementara itu, Zubaidi berkata kunjungan hormat seperti itu dapat mengeratkan hubungan DBP dengan para pemimpin.

”Usaha yang dijalankan oleh DBP amat memerlukan sokongan pelbagai pihak,terutama golongan pemimpin yang berperanan dalam menentukan hala tuju perkembangan bahasa dan sastera.

”Sokongan dan kerjasama daripada pelbagai pihak dapat menjamin keberhasilan usaha yang dijalankan oleh DBP,terutama dalam penggunaan bahasa kebangsaan yang betul di tempat-tempat awam.

Usaha DBP secara sendiri tidak akan berhasil tanpa bantuan dan sokongan pelbagai pihak,” tambah Zubaidi.

1 Comment:

  1. CT Farhana Wee said...
    Alhamdulillah...
    Abah Siti Cina mualaf... tapi pandai juga sikit-sikit baca jawi

Post a Comment