Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Saturday, August 22, 2009



GAMBAR : Baharin (kiri) menyampaikan cenderamata daripada KPM kepada Pengetua SMK Tambulion,Hj.Mad Amin Mad Yusof sambil diperhatikan oleh Ashaari(JPN Terengganu)



Saya masih teringat lagi raut wajahnya dalam perjalanan dari Kampung Piasau ke SMK Tambulion yang diburu keresahan.Beliau sempat bertanya kepada saya samada Tambulion dah ada perubahan atau macamana? Saya katakan kepadanya,tuan lihatlah sendiri perubahan yang ada.


Pengalaman ke Tambulion merupakan pengalaman ke-2 bagi En.Baharin Sabar untuk menilai sudut sumber PPDa. Beliau yang bertindak selaku Ketua Panel Penilai tidak jemu mengelilingi seluruh negara kerana baginya amanat Kementerian Pelajaran Malaysia amat penting untuk disampaikan/dilaksanakan apatah lagi bagi memperkasakan program pendidikan pencegahan dadah di sekolah-sekolah.


Sebelum balik dari SMK Tambulion, beliau sempat mencetuskan suara hatinya kepada pembertita. Saya memikirkan suara hati itu bukan sahaja untuk SMK Tambulion tapi bagi masyarakat Kota Belud. Dipendekkan cerita selepas berita ekoran cetusan suara hati beliau tersiar dalam web Bernama,RTM(Radio dan TV1) dan Bernama TV, sekali lagi beliau mencetuskan suara hatinya melalui sms seperti yang saya coretkan di bawah:-


i. Terima kasih kerana memberi peluang untuk menyuarakan hasrat KPM untuk melihat sekolah bebas dadah 2012 di samping penduduk Kota Belud dapat menikmati jalan yang diturap untuk memberi kemudahan perhubungan antara masyarakat dan sekolah.


ii. Mudah-mudahan suara hati ini membuka lembaran baru kepada masyarakat setempat.InsyaAllah.



Berikut ( di bawah ini ) disertakan salinan berita yang disiarkan dalam laman web Bernama seperti yang dinyatakan di atas.



Berita Sabah
August 08, 2009 15:37 PM

SMK Tambulion Layak Jadi Sekolah Pelancongan Di Sabah


KOTA BELUD, 8 Ogos (Bernama) -- Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tambulion, dekat sini layak menjadi sekolah pelancongan melalaui program pendidikan pencegahan dadah, kata Ketua Panel Penilai Sudut Sumber Pendidikan Pencegahan Dadah, Kementerian Pelajaran, Baharin Sabar.


Menurutnya, kelayakan tersebut berdasarkan komitmen pihak sekolah untuk menarik perhatian sekolah luar, Pertubuhan Bukan Kerajaan(NGO), Institusi Pengajian Tinggi (IPT) dan Jabatan Pelajaran Perak untuk mengadakan lawatan sambil belajar di sudut sumber pendidikan pencegahan dadah (PPDa) sekolah berkenaan.


"Selain itu, kecemerlangan sekolah untuk mengadakan program pendidikan pencegahan dadah melalui aktiviti kurikulum dan kokurikulum wajar dihargai dan dicontohi oleh sekolah-sekolah lain di seluruh negara."Walaupun dikategorikan sebagai sekolah luar bandar, saya kagum dengan usaha murni pihak sekolah yang merealisasikan visi Kementerian Pelajaran 'Sekolah Bebas Dadah Tahun 2012', katanya kepada Bernama di sini.


SMK Tambulion merupakan satu-satunya sekolah di antara 209 buah sekolah di Sabah yang dipilih mewakili Jabatan Pelajaran Sabah untuk penilaian peringkat kebangsaan.Sehubungan itu, Pengarah Pelajaran Sabah, Datuk Normah Gagoh pada 28 Julai lalu mencadangkan agar sudut sumber PPDa sekolah berkenaan dijadikan rujukan oleh sekolah-sekolah lain di Sabah.


Dalam pada itu, Baharin mencadangkan kepada pihak-pihak berkenaan untuk menaikkan taraf jalan raya sejauh 8 kilometer dari jalan raya besar Kampung Piasau untuk memudahkan perhubungan masyarakat dengan sekolah tersebut memandangkan kelayakan sekolah tersebut sebagai sekolah pelancongan pendidikan pencegahan dadah bertaraf kebangsaan.


"Kami kesal kerana jalan raya ke sekolah ini masih berlubang dan berdebu. Bantulah sekolah ini kerana ia akan kerap dilawati oleh agensi luar untuk berkongsi kecemerlangan. Kami hanya mencadang, tetapi biarlah pihak berkenaan yang menjalankan kewajipan untuk kebaikan semua, katanya.-- BERNAMA

1 Comment:

  1. TudungDuang said...
    trima ksih dnkan..

Post a Comment