Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Thursday, August 13, 2009

Saya menunggu ketibaan rombongan panel pinilai sudut sumber pendidikan pencegahan dadah pada 4 Ogos lalu. Semasa penantian di lapangan terbang antarabangsa di Kota Kinabalu, saya sempat melihat sambutan orang-orang penting dalam dunia perfilamen sempena Festival Filem Malaysia yang berlangsung di UMS.

Sekitar jam 6.10pm rombongan penilai daripada KPM telah sampai.Pada mulanya mereka hendak menginap di bandar KK.Saya menjelaskan kepada mereka ada sedikit kepayahan perjalanan ke SMK Tambulion. Sebenarnya mereka hadir ke Sabah kerana semata-mata untuk menilai sudut sumber PPDa SMK Tambulion yang mewakili Jabatan Pelajaran Sabah ke peringkat kebangsaan.

SILA LIHAT : http://ppda-kotabelud.blogspot.com

Seorang daripada mereka bertanya,berapa jam boleh sampai? Dari KK ke KB hanya satu jam setengah jika jalan sederhana,dari KB ke SMK Tambulion 30 minit. Maknanya jumlah masa hanya 2 jam sahaja.

Bah..,kalau begitu kami tidur di KK aje,kata salah seorang daripada rakan dalam rombongan itu yang cuba mengikut logat Sabah.

’Ok, kalau begitu jam 7.00 kita mesti bertolak dari KK,sebab acara bermula jam 9.00 pagi” saya jelaskan kepada mereka. En.Baharin selaku ketua panel penilai hanya mendengar sahaja.

”kita pergi tempat minum dulu,baru ada jalan penyelesaian”, ajakku.Tanpa membuang masa kami pergi minum di Restoran Rohayu bersebelahan dengan masjid negeri. Saya lihat mereka terlalu letih kerana pagi tadi mereka menilai sudut sumber ppda di salah sebuah sekolah di Kuching, Sarawak. Saya difahamkan mereka tak sempat untuk bersiar-siar. Mungkin juga tak sempat beli ikan terugug.

Dalam pemerhatian saya ada di antara mereka ingin membelikan orang tersayang kristal di gerai filipina(nama dulu). Tak kurang juga yang merindui isteri dan anak tersayang walaupun baru sehari berpisah. ”Semua kumbang durjana,hanya sekuntum bunga yang dimiliki”,kata En.Baharin bergurau. En.Baharin sepanjang yang saya kenali sejak tahun 2004 lagi dalam ceramah-ceramahnya merupakan seorang penceramah yang saya minati kerana daya tarikannya melalui gurauan dan madah-madah pujangganya. Akhirnya En.Baharin memutuskan untuk menginap di Kota Belud kerana masalah driver yang bukan driver pejabat/ jabatan tetapi driver disewa khas dari Kota Belud.

Sepanjang perjalanan dari kk ke kb, rombongan tak kering gusi kerana mendengar telatah yang menggelikan hati sesama sendiri. Tidak kurang juga kehebatan En.Baharin yang bergurau dengan bahasa tamil. ”Di Tambulion dah ada perubahankah?”,tanya beliau kepada saya ketika melintasi kampung Bunga, Tenghilan. ”Sudut dah berubah”,jelasku ringkas. Orangnya, masihkah seperti dulu?tanya beliau lagi yang pernah menilai SMK Tambulion tahun lalu.Yang lain muka baru termasuk seorang wanita dari JPN W.Persekutuan KL. ”Orang lama masih di situ,masih mesra seperti dulu”, jawabku.Kami terus berbual sehinggalah sampai ke tempat penginapan yang tak berbintang.

5 Ogos 2009, Jam 8.40am- kami bergerak dari pekan kb ke smk tambulion. Bas yang dinaiki agak perlahan kerana driver yang membawa kami risau basnya patah absover.Jalan berbatu tapi berdebu. Kami melalui dua anak bukit.sedikit tergelincir di situ kerana driver tak biasa bawa jalan macam tu. Saya merisik kepada salah seorang daripada mereka tentang sekolah-sekolah di semenanjung macamana? Dia kata, tak pernah terjumpa jalan seumpama ini.

”Bahaya juga jalan ni,jika perempuan hamil 5 bulan boleh gugur, katanya selamba sambil tersenyum. ”Siapa wakil rakyat di kawasan ini?. Soalan demi soalan diajukan,saya jawab,no komen sebab di luar bidang saya. Apa yang saya utarakan hanyalah suara hati orang jauh.Mungkin juga suara hati 1Malaysia.

Menurut apa yang saya tahu,negeri-negeri di semenanjung mempunyai kemudahan infrastruktur sepert jalanraya di kawasan sekolah diutamakan. Malahan bangunan sekolah-sekolah rendah adalah konkrit tidak lagi bangunan kayu sepert zaman 50-an dan 60-an. Tapi apapun terima kasih kepada pihak berkenaan yang sentiasa merancang,merencana kemudahan sekolah pada masa-masa akan datang.

Terima kasih kerana mendengar keluhan dan suara hati daripada orang kerdil yang tak punya apa-apa. Percayalah apapun yang diluahkan baik orang dekat ataupun jauh adalah untuk kebaikan 1Malaysia, kerana mereka pun mungkin merasakan 1jasad dan derita dengan kita di sini. Mudah-mudahan semangat 1Malaysia akan membuka lembaran baru kepada kita semua di Sabah khusunya bagi penduduk Kota Belud. -BERSAMBUNG

0 Comments:

Post a Comment