Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Sunday, June 26, 2011



Pada 3 Januari 2011 adalah lembaran baru bagi saya dalam dunia pendidikan apabila memulakan tugas sebagai Penolong Kanan 1(pentadbiran) di Sekolah Kebangsaan Pandasan, Kota Belud. Setelah 7 tahun saya bertugas di Pejabat Pelajaran Daerah Kota Belud sebagai Penyelia di Unit Disiplin,Dadah dan Kaunseling saya diarahkan oleh Bahagian Perjawatan, Jabatan Pelajaran Sabah untuk melaksanakan tugas yang merupakan pengalaman baru bagi saya kerana sebelum ini saya tidak pernah melaksanakan tugas tersebut semasa saya bertugas di sekolah-sekolah.

Mengimbas kembali sejarah saya dalam dunia pendidikan,saya ditugaskan buat pertama kalinya di SK kanibongan Pitas iaitu sekolah luar bandar pada 4 September 1989 sebagai Guru Sandaran Tidak Terlatih. Saya masih ingat lagi kepayahan perhubungan dan pengangkutan untuk menuju ke sekolah tersebut. Pada masa tu jalan laut menjadi penghubung ke sekolah tersebut, manakala jalan darat melalui feri Pitas untuk menyebarang ke sungai Bengkoka. Selepas itu disambung menggunakan kereta Hilux kerana jalanraya umpama sawah ketika musim tengkujuh dan kami disaluti debu tebal pada musim kemarau. Jika diimbas kembali kemudaahan infrstruktur memang jauh berbeza dengan massa sekarang ini. Mungkin tidak keterlaluan jika saya katakan masalah air merupakan masalah utama di sekolah tersebut. Ada kalanya kami terpaksa mandi atau minum menggunakan air berbau lumpur dan longkang. Seorang rakan yang sempat melawat kami di kampung Kanibongan pernah bertanya; "Macamana cikgu tahan dengan keadaan di sini?'. Saya jawab selamba aje,"demi tugas kepada negara,kami rela saja. Rakan itu tersenyum sambil menggeleng-geleng kepalanya.

Saya ingin mengongsi sedikit pengalaman lalu bagi tatapan guru-guru muda yang baru bertugas. Saya mendapat tahu ramai di kalangan guru-guru muda terlalu berat hati untuk berkhidmat di sekolah-sekolah luar bandar. Hakikatnya mencurahkan bakti buat anak-anak jauh di luar bandar merupakan pengalaman yang paling murni. Kita mesti merenung pribahasa bersusah-susah dahulu,bersenang-senang kemudian.

Semua ini pernah saya lalui dan bagi saya ia merupakan pengalaman yang amat menyeronokkan apabila dikenang kembali. Gaji permulaan saya ketika itu ialah RM435.55 yang mana ia merupakan gaji yang jauh lebih rendah berbanding guru-guru baru lepasan Ijazah hasil produk Institut Perguruan di seluruh Malaysia ataupun universiti-universiti yang diiktiraf dalam bidang pendidikan. Saya difahamkan gaji guru-guru muda yang baru diposting ialah RM2 ribu ke atas.

Berbalik kepada cerita pengalaman baru saya sebagai Penolong kanan 1, bagi saya suatu pengalaman yang sangat saya hargai kerana tidak menyangka hingga ke tahap sekarang ini. Bagi saya,jika seseorang guru itu menjalankan tugas dengan ikhlas dan telus,InsyaAllah pasti memperolehi suatu kemanisan dalam perjuangannya sebagai seorang pendidik. Cuma selaama ini saya masih teraba-raba untuk mencari keseesuaian,almaklumlah setelah sekian lama berada di pejabat sudah tentu suasanaya berbeza. Ikuti cerita ini esok.

2 Comments:

  1. abd naddin said...
    teruskan menulis.saya suka membacanya.
    Norawi said...
    tkasih bro...

Post a Comment